Livsstilsendringen

Hei!

Da skal jeg fortelle litt om denne livsstilsendringen jeg valgte å starte med i 2013 :)



I 2013 veide jeg på det meste 117kg og hadde lenge vurdert og gjøre en endring, men kebab,pizza og sofaen var det som frista mest, samt festing hver eneste helg og noen ganger midt i uka også! I starten av 2013 begynte jeg å endre på matvanene mine og i April mnd spurte en god kompis av meg om jeg ville bli med på en løpetur rundt "Stemmern" en runde på 2,3km på Grorud i Oslo. Første jeg tenkte var, 2,3km det er jo ikke mye, jeg har jo spilt fotball i mange år i mindre yngre dager så dette skulle jeg klare pluss at jeg hadde på denne tiden klart å gå ned ca 7kg. Men med all den røyken,snusingen og festingen skulle sette kondisjonen min på prøve, etter kun 500meter ca opp den første bakken, møtte jeg veggen, måtte stoppe opp, spytta blod og kan vel si at pulsen min var like høy som da jeg løp Oslos Bratteste i 2014 ;)

 

Det var først her jeg skjønte hvor dårlig form jeg var i og valgte at nå er det nok, og jeg begynte å løpe 3-4 ganger i uka og bare etter noen uker klarte jeg å løpe nærmere 5km. Motivasjonen var på topp på denne tiden og jeg bestemte meg for å melde meg på ett løp som var i Septemeber nemlig Oslo maraton - 10 for grete. Da jeg meldte meg på valgte jeg å sette meg i pulja rett under 60minutter og lurte egentlig på hvordan det skulle gå med kun 4mnd igjen til løpet og lengste jeg hadde løpt var 5km. Løpsdagen nærmet seg med stormskritt og da jeg sto på startstreken nede på rådhusplassen begynte jeg å bli litt smånervøs samtidig som jeg gledet meg. Etter 6-7km begynte jeg å få hold og det skulle bare bli værre og værre, måtte ta noen gåpauser og løp inn på tiden 59:37. På den tiden var jeg veldig fornøyd.

Men etter å ha fullført 10 for grete, falt egentlig motivasjonen litt og jeg begynte å spise litt usunt igjen, men det tok ikke lang tid før jeg endret kostholdet igjen og fortsatte med løpingen og meldte meg på halvmaraton under Oslo maraton året etter.



ved siden av løpetreningen begynte jeg også med styrketreningen i  2014 med en personlig trener som jeg brukte i 6mnd. Det å skulle løpe halvmaraton hadde jeg ingen erfaring med så jeg bare løp lengre distanser etter hver løpetur, og hadde ett mål om å løpe på under 2timer men jeg kom i mål på 2:03. Etter dette løpet var revansjelysten stor og jeg meldte meg på Jessheim vintermaraton senere samme år i november og løp inn på tiden 1:50.

Ok, nok om 2013 og 2014 for det er 2015 ting begynte å skje på løpefronten. I mars 2015 tok jeg kontakt med min kompis Thomas Stordalen som også har vært igjennom en livsstilsendring og han har løpt mange maraton og er også ultraløper. Etter noen samtaler på facebook så bestemte vi oss for å begynne samarbeidet, og det er noe jeg er så utrolig takknemlig for idag, uten han ville jeg ikke vært der jeg er idag. Han har satt løpetreningen min i system, og lært meg til å tenke riktig når det gjør vondt, ha fokus på di riktige tingene når det virkelig gjelder. Han har trent meg til en 10km rekord på 44:33 (Fornebuløpet), halvmaraton på tiden 1:42:03 (Drammen halvmaraton), Maraton (42km) 3:40:53. (Oslo Maraton)

 



Målgang under Oslo maraton 2015 - 3:40:53

 

Men det var 20juni som forandret mye, 2uker før Nordmarka skogsmaraton bestemte vi oss for at jeg skulle delta her, men kun for trening, kun for å kjenne på distansen. Det å skulle løpe 42km skulle gjøre mye med meg. Denne dagen fikk jeg virkelig kjenne på hvor viktig det er å jobbe mentalt når det er tungt og du egentlig vil gi opp. Etter 30km på dette løpet skulle det skje noe veldig rart, beina mina stoppa, hode stoppet, legga var stive ingenting  fungerte. Men jeg var 12km fra mål 12km inne i nordmarka, det er kun en vei for å komme seg hjem og det er å komme seg tilbake til sognsvann. Jeg beit tenna sammen banna og skreik, begynte innimellom og gråte men det var gledes tårer for at jeg klarte å tenke positivt på noe som da var negativt. Da jeg kom på oppløpet nede ved kringsjå ville jeg spurte i mål men jeg klarte ikke, idet jeg krysset mållinja falt jeg sammen og ble vel liggende i 5-10minutter og ristet og skalv. Når jeg skulle få premien min etter målgang klarte jeg ikke å ta imot den før jeg reiste meg opp og da gikk det opp for meg at jeg faen har klart å fullføre ett maraton, hvem hadde trodd det for 2år siden? ikke jeg hvertfall, aldri i verden, jeg sa etter 10 for grete at jeg aldri skulle løpe noen lengre distanser.



Min fantastiske coach Thomas Stordalen og meg før Nordmarka skogsmaraton 20 juni 2015.

 


100meter fra mål under Nordmarka Skogsmaraton.

 

Livsstilsendringen min har vært tøff, det har vært tungt, men enting jeg lært på veien det vil være tøft, ting vil gå imot deg, men det er da ekstra godt når du kommer over den kneika og mestrer det. Hvis jeg ikke hadde jobbet mye med mental trening, vil jeg nok si at jeg aldri hadde vært der jeg er idag.

 

Idag har jeg løpt 5stk 10km, 3stk halvmaraton, 2Maraton, debuterer som ultraløpet under 12timers løpet på bislett lørdag 21november, Og er allerede påmeldt til Stockholm Maraton i juni neste år, samtidig som jeg vurderer Berlin maraton i september neste år men vi får se hva jeg velger siden Oslo maraton betyr veldig mye for meg og det og skulle løpe 2 maraton på 2 helger er å skyte seg selv i leggen.

Og helt tilslutt vil jeg takke min fantastiske coach Thomas Stordalen noe sinnsykt, han har forandret meg på så mange måter at jeg ikke kan beskrive det med ord. Vil også takke dere alle andre som har vært der fra det hele startet i 2013 uten dere hadde ikke denne endringen startet.

Jeg har totalt gått ned 38kg og er strålende fornøyd med at med riktig kosthold, smart trening og riktig fokus så er alt mulig.

En typisk dag for meg inneholder disse måltidene.

Havregrøt + 1 kokt egg

Karbonadedeig og pasta + grønnsaker

FIsk eller kylling/kalkun + grønnsaker og ris eller pasta

Utenom det spiser jeg også endel frukt.

Men jeg koser meg noen ganger med usunn mat også, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke klart å leve med denne endringen jeg har gjort.

Trener styrke alt fra 2-4 økter i uka det varierer veldig det spørs mye på hvordan løpeprogrammet mitt er ukentelig.

Ligger på alt fra 4-6 løpeøkter per uke, da er det det mye variasjon på di forskjellige øktene.

 

#livsstilsendring #blibest #motivasjon #treningsglede #suntkosthold #trening #viljestyrke #inspirasjon

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Om tlindgren

tlindgren

Fra sofaen til maratonløper. Veide 117kg på det meste i 2013, og valgte å gjøre en livsstilsendring i april 2013 :) Har nå gått ned 36kg med riktig fokus på mat,styrke og løpetrening. Innen 2018 så er målet og utdanne meg som personlig trener :)

hits