Den tøffeste treningsuka jeg har hatt! 111km på 6dager

Torsdag forrige uke startet jeg dagen med en rolig 9km økt før jeg skulle opp på sognsvann og være med på løpetrening med Thomas Stordalen - http://thomasstordalen.no/  og Sport 1 storgata - https://www.facebook.com/Sport1Storgata/?fref=ts som arrangerer løpegruppe hver torsdag.

 


Bilde tatt etter gjennomført økt!


Økten startet kl 19:00 med rolig oppvarming ved å jogge rolig fra bommen og bort til enden av vannet på andre siden ca 2 km før vi stoppet litt opp og skulle kjøre bakkeintervaller. Pernille fra Sport 1 og Thomas Stordalen ga oss mange nyttige tips om hvordan vi skulle kjøre intervallene i bakken før vi startet. Bakken vi skulle løpe opp var ikke bratt men med stigning hele veien og jeg tipper den var rundt 150-200 meter om jeg ikke tar helt feil, og vi skulle løpe kontrollert opp og gå eller jogge rolig ned igjen til start posisjon. Bakkeintervallen varte i 15minutter så her var det viktig å ikke brenne opp alt kruttet med engang. Jeg bestemte meg for å starte rolig og øke underveis for det var veldig lenge siden jeg har løpt i motbakke, sist var faktisk Oslos bratteste september 2014.

 


Etter vi hadde kjørt bakkeintervaller i 15min så var det viktig å ikke sette seg ned så da hadde vi en rolig joggetur på ca 2km før vi løp intervaller på flata i 10minutter før økten var over. Dette var en fantastisk økt og jeg gleder meg til å møte opp på sognsvann ved bommen igjen Torsdag 29.10.15 for en ny løpegruppe hvor vi skal løpe med staver, noe som blir helt nytt for meg.

 


Bilde tatt fredagen på 20km langtur

Fredag morgen sto jeg opp som vanlig rundt kl 06:30 og fikk i meg en skikkelig god frokost med havregrøt og 1 glass melk og shake med bcaa og glutamine. I timene før jeg skulle løpe visualiserte jeg hvordan denne økten skulle gå, jeg skulle nemlig løpe i 6:00 fart i 20km. Jeg vet at jeg er i toppform om dagen så dette skulle gå helt fint og beina var veldig fine etter gårsdagens 2 økter. Denne økten var bare helt fantastisk, og denne økten ble avlsuttet i Oslo sentrum ved mathallen. Første 10km løp jeg på 59minutter og viste da at jeg måtte sette ned tempo litt og fullførte på tiden 2:00:51


Tiden ble ikke som planlagt 6:00 gjennomsnitt fart men noen sekunder fra eller til har ikke så mye og si. Da jeg kom hjem fikk jeg i meg en fantastisk lunsj som besto av en kyllingsalt og 2 egg og 1 glass med styrk melk. Endel timer senere var det klart for styrke trening hvor jeg skulle trene bryst og biceps. Her kjører jeg benkpress,skråbenk og flies på bryst og på biceps på denne økten så kjørte jeg hantelcurl med manualer og bicepscurl med stang, 3 serier x 8-10 reps.

Etter styrkeøkten var fokuset resten av dagen hvile og tenke tilbake på løpeøkten på hva jeg gjorde bra i denne økten fordi det skulle jeg ta med meg på lørdagens 20km.

 


Etter mye hvile og fokus på å tenke på hva jeg gjorde bra på gårsdagens økt gledet jeg meg veldig til å gjennomføre denne økten. Jeg beste meg for at jeg nemlig skulle løpe disse 20km tidligere denne dagen og vente med frokost til etter løpeturen. Denne økten gikk veldig bra og holdt en gjennomsnitt hastighet på 5:45 som var det som sto på kalenderen denne dagen. Jeg smilte og hadde løpeglede under hele turen. Da jeg kom hjem ble det frokost, og det ble som vanlig havregrøt og 1 glass melk. Resten av denne dagen var også fokus på hvile og tenke tilbake på hva jeg gjorde bra på denne økten for søndagens økt skulle gå litt raskere og litt lenger.

 


Denne økten startet jeg litt senere og rakk både frokost og lunsj før denne økten skulle gjennomføres. Grunnen til at jeg spiste 2 måltider før denne økten er så enkelt som at jeg hadde hatt 2 langturer på rad og jeg ville ikke ta noen sjanser for denne økten skulle gjennomføres med stil uansett. Første del av denne løpeturen gikk helt fantastisk men etter hvert så begynte jeg å merke at det har blitt mye løping i det siste og jeg ville jo egentlig stoppe etter rundt 15km. Fra 15-25km jobbet jeg utenfor komfortsonen hele veien og det er nemlig noe jeg har lært meg og elske det siste året. Der di fleste stopper fortsetter jeg og pushe på. Da det gjennsto 5km begynte det å bli tøffere men jeg vet hva jeg er god for, jeg har jo løpt maraton på 3:40 så di siste kiliomterne var det bare å finne råskapen i meg. Jeg fullførte økten med gjennomsnittsfart på 5:31 noe som er 1 sekund bak skjema, som absolutt er godkjent. Følelsen jeg sitter igjen med etter helgens 3 økter og 65km er på lik linje som da jeg krysset mållinjen under Oslo maraton 19september tidligere iår.


Dette bilde har jeg hatt lagra lenge og det er noe jeg tenker på hele tiden når det er tøft. Om du ønsker store resultater så må du faktisk tørre og ta steget utenfor komfortsonen din, der ligger nemlig resultatene og bare venter på deg.

 


Mandagen bestod av en rolig restitusjonsøkt på 10km hvor jeg hadde en gjennomsnitt fart på 7:15 per km. Etter denne økta var jeg veldig fornøyd og gledet meg til å hvile resten av dagen og gjøre meg klar for en dobbel økt på tirsdag. Tirsdagens første økt løp jeg 8km i skogen i 6:28 fart og fikk streng beskjed av coachen min og vente til kvelden før jeg tok neste økt. Som coachen min skrev til meg etter at jeg hadde løpt 8km " dobbeløkter vil jeg du skal ha minst 10 timer hvile mellom. Vi må passe på muskulaturen og totalbelastningen.

Dette er jo ganske logisk men det var ikke noe jeg hadde tenkt på, så jeg ventet til kl 21:00 før jeg dro ut på en 13km sammen med en venninne som også er maratonløper. Denne økta skulle gå litt raskere enn økten som var tidligere på dagen. Denne økten ble fullført i 6:14 fart noe jeg er veldig fornøyd med. På slutten av denne økten,etter rundt 8-9km merket jeg at jeg har løpt mye di siste dagene og gledet meg til å komme meg hjem og bare legge meg til å sove. Dagen idag skal jeg hvile hele dagen.

 

Grunnen til mye mengde trening den siste tiden er faktisk at jeg skal løpe 12timers løpet under bislett ultrafestival 21november https://topptid.no/myreg/info/1196

Jeg skal skrive litt mer om dette løpet når dagen nærmer seg.

 



 

#blibest #løpeglede #tøffuke #trening #treningsglede #løpno #maratonløper #ultraløper #langdistanseløper

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Om tlindgren

tlindgren

Fra sofaen til maratonløper. Veide 117kg på det meste i 2013, og valgte å gjøre en livsstilsendring i april 2013 :) Har nå gått ned 36kg med riktig fokus på mat,styrke og løpetrening. Innen 2018 så er målet og utdanne meg som personlig trener :)

hits